Marlies en Wim Koller

Projects

Ik durf bijna niet aan te bellen, de deurbel is een brandalarm…‘Wat gebeurt er als ik op die rode knop druk?’ Daarmee is al meteen duidelijk waar de grote passie van de heer des huizes ligt: bij de vrijwilliger brandweer. Jarenlang was hij een enthousiaste vrijwilliger bij de post in Beemte-Broekland. Na de sluiting van deze post is de groep een hechte vriendengroep gebleven, en gaan ze regelmatig met alle vrijwilligers én de aanhang op stap. Een kennismaking met Marlies en Wim Koller.

Marlies vertelt dat zij vrijwel haar hele leven in Kerschoten heeft gewoond:

‘Ik ben geboren in de Kamerlingh Onnesstraat, op nummer 32. Daar ben ik geboren en getogen. Vanwege mijn huwelijk met Wim ben ik verhuisd naar Beemte, daar hebben we zeven jaar gewoond. Toen ik een keer naar mijn ouders ging en door de Kamerlingh Onnesstraat reed, zag ik er toevallig een huis te koop te staan. We hebben direct geboden, zonder eerst te gaan kijken. Zulke fijne huizen zijn het hier: ruim, met een tuin, een eindje van de weg af.

Voordat we gingen verhuizen hebben we eerst flink verbouwd: nieuwe keuken, nieuwe badkamer en wc, en we hebben een vaste trap naar de zolder aangelegd. We hebben dakramen aangebracht, de slaapkamers opgeknapt en een carport aangelegd. Ook hebben we toen het dak geïsoleerd (van binnenuit).

Wij gaan hier nooit meer weg hoor!’

 

En later? Nog meer veranderingen aangebracht? En ook duurzame maatregelen genomen?

‘Later hebben we nog een veranda aangelegd achter het huis, en de tuin opgeknapt. Nee, spouwmuurisolatie gaan we niet nemen: dat geeft vaak vochtproblemen. Ook vloerisolatie vinden we niet zo nodig. Wel hebben we kunststofkozijnen (met HR++ glas) en een kunststof voor- en achterdeur genomen. Met de nieuwe kuststofkozijnen en het HR++glas is het overal in huis heel comfortabel warm en tochtvrij. We zijn trouwens erg tevreden over de deskundigheid en service van Aarnink, die dit heeft geleverd. Zelfs een klein, vrijwel onzichtbaar, krasje op de nieuwe voordeur zagen ze en er werd gelijk een nieuwe deur gemaakt in hun eigen werkplaats. We houden van vertrouwde, bekende bedrijven uit de buurt. Misschien kun je ergens anders net iets goedkoper terecht, maar wij vinden service en vertrouwen belangrijk. Ook de zonnepanelen die we vorig jaar hebben gekocht, hebben we bij een bekende lokale installateur, WKZ, gekocht.’

 

En, zijn jullie tevreden over de zonnepanelen?

‘Jazeker, we volgen de opbrengst op onze smart phone. Kijk maar, we hebben net de 4000 kWh gehaald! Omdat we zowel op de voor- als de achterzijde van ons huis panelen hebben neergelegd, hebben we vanaf ’s ochtends half zes tot een uur of half zeven ’s avonds eigen stroom. We wekken nu ongeveer de helft van onze stroom zelf op.’

 

Waarom hebben jullie eigenlijk zonnepanelen genomen?

‘Wij hebben niets met duurzaamheid, we hebben het gedaan vanwege het rendement. Ons geld levert nu veel meer op dan als we het op de spaarrekening hadden laten staan.

De andere maatregelen hebben we genomen vanwege het comfort en gemak. We hebben nu geen schilderwerk meer. Het is overal comfortabel warm en de tocht is verdwenen.’

 

Wat vinden jullie van KEN?

‘We vinden KEN een prima initiatief. We moeten natuurlijk allemaal aan het milieu denken. Dat doen wij ook. Wij scheiden bijvoorbeeld ons afval; de grijze container gaat zelden aan de weg. We sparen ook de dopjes van de melk- en sappakken op. Deze kun je inleveren bij Don Bosco, en daar kunnen zij weer een hulphond voor aanschaffen. Mensen die ook hieraan mee willen werken, kunnen bij ons hun doppen inleveren hoor (Kamerlingh Onnesstraat 69, minimaal 25 stuks tegelijk graag). Geen probleem!’

Verder denk ik bij KEN vooral aan een windmolen, bijvoorbeeld op het industrieterrein Stadhoudersmolen. Daar heeft niemand er last van! Kijk maar eens naar Duitsland, daar zijn ze al veel verder. Daar zie je overal windmolens en zonnepanelen.